lördag 4 oktober 2008

Nystart, redesign och en del länkar.

Efter många om och men hoppas jag nu komma igång med bloggandet igen. Det har varit svårare än jag trott att få in vanan igen efter en lång och hektisk sommar. Men, men. Nu kör vi.

Som ni kanske ser har utseendet ändrats lite. Jag är långt ifrån någon webdesigner och därför får jag hålla mig innanför Blogspots ramar då mina html-kunskaper är långt ifrån vad de kanske borde vara. Hur som helst. Hoppas ni gillar det och att ni vänjer er. Typsnittet som är använt i headern är Lubalin Graph, en typsnittsfamilj från Linotype.

Jag har idag några länkar som jag tänkte dela med mig av.

En blogg som ligger på New York Times hemsida som heter Campaign Stops tar upp hur man har använt sig av typografin för att på ett bra sätt kunna nå ut med Barack Obamas budskap. Bloggen intervjuar en branding-expert och man diskuterar hur man använt Frere-Jones typsnitt Gotham. Värt ett klick. Här är länken.

När vi ändå är intte på Frere-Jones tycker jag att ni ska ta er en titt på den officiella hemsidan typography.com. Måste vara de just nu skickligaste på det de gör. Fint, fint, fint. Där finns också en intressant blogg på sidan, som tyvärr inte uppdateras sådär väldigt ofta.

Måste också rekommendera ett rätt så fantastiskt typsnitt: Burgues Script från Sudtipos. Ett OpenType-typsnitt med massor av alternativa tecken. Se typographica.com för exempel på hur det använts i "verkligheten".

Avslutningsvis måste jag visa BVD:s design av det nya caféet Stories i Stockholm. Titta och njut. Och sen kan vi bara hoppas att de tar sig till Göteborg också.

Må väl.

Inga kommentarer: